niedziela, 8 września 2013

Wyzwanie: ABS wyrzeźb i utrzymaj! -anatomia

Przygotowuję wyzwanie "brzuszkowe" od dziś raz w tygodniu będę zamieszczać ćwiczenia, dietę oraz ciekawostki jak wyrzeźbić i utrzymać piękny, umięśniony i płaski brzuch! Od zawsze marzyłam o pięknym brzuszku , ktory byłby moją chlubą więc trzeba się wziąć do roboty, bo sam się nie zrobi! Zmieniam nawyki i świadomie kreuję swoje życie! Tytułem wstępu postanowiłam pokazać mięśnie, które należy ćwiczyć. Aby uzyskać najlepsze efekty należy angażować wszystkie partie mięśni brzucha i oczywiście niezbędny jest trening aerobowy (bieganie, pływanie, rower). Jak również odpowiednia dieta. Do roboty!

Do mięśni brzucha (łac. musculi abdominis) zalicza się:
Mięsień prosty brzucha



Mięsień prosty brzucha (łac. musculus rectus abdominis) - mięsień współdziałający z mięśniami płaskimi brzucha, przeponą i mięśniami krocza w wytwarzaniu tłoczni brzusznej (prelum abdominale). Jego przyczepami początkowymi są chrząstki żeber V-VII, wyrostek mieczykowaty mostka oraz więzadło żebrowo-mieczykowe, zaś końcowymi spojenie łonowe i grzebień łonowy kości miednicznej. Przedłuża się u mężczyzn w więzadło wieszadłowe prącia (ligamentum suspensorium penis) i w więzadło wieszadłowe łechtaczki (ligamentum suspensorium clitoridis) u kobiet. Objęty jest pochewką mięśnia prostego brzucha (vagina musculi recti abdominis). Posiada tzw. smugi ścięgniste (intersectiones tendineae). Unerwiony jest przez nerwy międzyżebrowe (Th6-Th12) oraz często pierwszy nerw lędźwiowy (L1). Za unaczynienie odpowiadają tętnice nabrzuszne dolna i górna.



Funkcje mięśnia prostego:

zgina tułów,
obniża klatkę piersiową do miednicy (mięsień wydechowy),
wzmacnia tłocznię brzuszną,
obniża żebra,
unosi miednicę.


Mięsień skośny zewnętrzny brzucha



Mięsień skośny zewnętrzny (łac. musculus obliquus externus abdominis) - jeden z mięśni brzucha. Jego przyczepem początkowym jest powierzchnia zewnętrzna V – XII żebra, a przyczepami końcowymi - grzebień biodrowy, więzadło pachwinowe i kresa biała. Jest unerwiony przez nerwy międzyżebrowe V-XII, nerw biodrowo-podbrzuszny i nerw biodrowo-pachwinowy.


Funkcje:


zgina kręgosłup i obraca tułów w stronę przeciwną,
skurcz obustronny zgina kręgosłup do przodu i pociąga klatkę piersiową ku dołowi (mięsień wydechowy),
jednostronny skurcz mięśnia skręca tułów i kręgosłup w stronę przeciwną,
obraca tułów w stronę przeciwną,
zgina i pochyla w bok,
unosi miednicę.

Mięsień skośny wewnętrzny brzucha



Mięsień skośny wewnętrzny brzucha (łac. musculus obliquus internus abdominis) - mięsień umiejscowiony pod mięśniem zewnętrznym brzucha, rozciągający się od kresy białej do grzebienia biodrowego i powięzi piersiowo-lędźwiowej. Jego przyczepy końcowe to powięź lędźwiowo-biodrowa i grzebień kości biodrowej. Jest unerwiony przez nerwy międzyżebrowe V-XII, nerw biodrowo-podbrzuszny i nerw biodrowo-pachwinowy.

Funkcje:


jednostronnie obraca i zgina tułów w tę samą stronę,
obustronnie zgina tułów do przodu (mięsień wydechowy),
współdziała ze skośnym zewnętrznym tej samej strony powodując boczne zgięcie tułowia
obniża żebra,
od dolnego brzegu mięśnia odczepia się wiązka włókien, która tworzy mięsień dźwigacz jądra.

Mięsień poprzeczny brzucha



Mięsień poprzeczny brzucha (łac. musculus transversum abdominis) - jeden z mięśni biorących udział w wytwarzaniu tłoczni brzusznej. Jest unerwiony przez nerwy międzyżebrowe VI- XII, nerw biodrowo-podbrzuszny, nerw biodrowo-pachwinowy oraz nerw płciowo-udowy.

Przyczepy:


przyczepy początkowe - powięź wewnętrzna VII – XII żebra, powięź piersiowo-lędźwiowa,
przyczepia się do powięzi piersiowo-grzbietowej i biegnie do kresy białej.



Funkcje:


zbliża żebra do płaszczyzny pośrodkowej,
zwęża klatkę piersiową (mięsień wydechowy),
zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej,
od dolnego brzegu mięśnia odczepia się wiązka włókien, która z podobną wiązką mięśnia skośnego wewnętrznego brzucha tworzy mięsień dźwigacz jądra.

Mięsień czworoboczny lędźwi



Mięsień czworoboczny lędźwi (łac. musculus quadratus lumborum) – mięsień ludzki stanowiący tylną ścianę brzucha. Położony po obu stronach kręgosłupa lędźwiowego, składa się z dwóch warstw.

Rozpoczyna się pod 12. żebrem, a kończy na wyrostkach poprzecznych kręgów lędźwiowych oraz grzebieniu biodrowym. Kurcząc się obniża 12. żebro i zgina kręgosłup w swoją stronę. Przy działaniu obustronnym ustala odcinek lędźwiowy kręgosłupa.






Wyrzeźb i utrzymaj- dołącz do wyzwania! Napisz maila, dołącz do obserwujących mojego bloga i zamieść poniższy baner na swoim blogu!


 RUDZIENKA

20 komentarzy:

  1. fajne wyzwanie:) Na początku muszę jednak ukończyć jedno wyzwanie aby rozpocząć drugie;p

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że profesjonalnie przygotowałaś się do tematu :) Mi też by się przydało trochę ćwiczeń ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. stwierdziłam , ze lepiej wiedzieć co dokladnie ćwiczyc:)

      Usuń
  3. Ciekawe wyzwanie, bo kto nie marzy o płaskim brzuszku, teraz jednak skupiłam się na innym wyzwaniu skupiającym się na nogach, ale do tego chętnie wrócę :) Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. oh ile razy ja juz probowalam zadbac o moj brzuch ;D niestety nigdy nie udalo sie doprowadzic go do takiego stanu jakiego bym chciala

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ładny wygląd bloga oraz ciekawa tematyka :)
    Coś dla mnie ! :)

    Oczywiście obserwuję i zapraszam do siebie :)


    http://wszystkozafreeee.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba dołączę do tego wyzwania ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale masz slicznego bloga! Będę zaglądać :) Dzięki za zaproszenie do wyzwania :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki za zaproszenie - weźmiemy udział! Zapraszam przy okazji do obserwowania naszego bloga.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja wolę jednak figurę Elżbiety Romanowskiej :)

    OdpowiedzUsuń